”Green Care -perusteet” -koulutusten sisällön ja laadun arviointilomake

Etusivu » Osaaminen » ”Green Care -perusteet” -koulutusten sisällön ja laadun arviointilomake

Tämän lomakkeen avulla arvioidaan, täyttääkö suunniteltu koulutus laatumerkin edellyttämän teoreettisen osaamisvaatimuksen. Lomake on laadittu yhteistyössä Green Care Finland ry:n, Green Care -laatumerkkilautakunnan ja koordinaatiohankkeen kanssa.

 

Kohdissa 1-2 on esitelty "Green Care –perusteet” –koulutusten suositeltu vähimmäissisältö ja kohdissa 3-8 opintojen sisältö ja osaamistavoitteet.  Jokaisen kohdan jälkeen on vapaata tilaa, johon koulutukselleen laatumerkin osaamisvaateen hyväksyntää hakeva voi kuvailla suunniteltua koulutusta.

 

Arviointilomake

Green Care -perusteet koulutuksen suositeltu vähimmäissisältö ja osaamistavoitteet:


1. Koulutuksen kesto ja laajuus

  • Vähintäin 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä, joka sisältää kontaktiopetuksen ja itseopiskelun
  • Lisäksi edellytetään luontolähtöisten toimintatapojen käytännön harjoituksia joko ohjatusti tai itseopiskeluna

1.1 Kuvaus koulutuksen kestosta ja laajuudesta:

2. Kouluttajien pätevyys: tutkinnot ja Green Care -osaaminen

  • Kouluttajan pohjakoulutus ja tutkinnot sekä Green Care -osaaminen
  • Green Care -toimintatapaan liittyen edellytetään kouluttajalta vähintään 2 vuoden kokemusta

2.1 Kuvaus kouluttajien suorittamista tutkinnoista sekä Green Care -osaamisesta

3. Green Care -käsitteiden ymmärtäminen, Green Care -toimintamuotojen ja -menetelmien tunteminen

  • Green Caren peruselementtien ja perusedellytysten keskeisen sisällön ymmärtäminen
  • Luontohoivan ja luontovoiman erojen ymmärtäminen
  • Green Care -palvelujen erottaminen muusta luontotoiminnasta (luontolähtöisyys, kokemuksellisuus, osallisuus)
  • Miten Green Care -palvelu erottuu suhteessa muuhun luontolähtöiseen toimintaan: Mitä vastuullisuus, tavoitteellisuus ja ammatillisuus tarkoittavat palvelun toteutuksessa
  • Green Care -toimintamuotojen /menetelmien tunnistaminen ja pääkohtien ymmärtäminen

3.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä Green Care -käsitteiden ymmärtäminen, Green Care -toimintamuotojen ja -menetelmien tunteminen:

4. Käytettävä opetusmateriaali ja kouluttajan osaaminen materiaaleihin liittyen. Taustamateriaaliehdotuksia:

4.1 Kuvaus koulutuksessa käytettävistä opetusmateriaaleista ja kouluttajan osaaminen materiaaleihin liittyen

5. Luontosuhteen käsitteen ymmärtäminen ja soveltaminen; luonnonelementtien ja erilaisiin toimintaympäristöihin liittyvien tekijöiden ymmärtäminen

  • Luontosuhdekäsitteen ymmärtäminen ja sen muodostumiseen vaikuttavien osatekijöiden tunnistaminen. Oman luontosuhteen määritteleminen ja erilaisten luontosuhteiden kunnioittaminen ja ymmärtäminen, sekä luontolähtöisten harjoitteiden kokeilut ja soveltaminen käytännössä
  • Luontoelementtien (eläimet, puutarha, maatila, metsä, muu luonto) ja erilaisten toimintaympäristöjen käyttöön liittyvien tekijöiden (laatu, mekanismit, vaikutukset) ymmärtäminen Green Care  -palveluissa
  • Mitä lisäarvoa luontolähtöisyys tuo ammatilliseen soveltamiseen: luonto osana ammatti-identiteettiä
  • Pohdittavaksi ja käytäntöön sovellettavaksi: Miten Green Care –toimintatavan periaatteet voidaan sisällyttää osaksi myös pedagogiikkaa, jolla näitä perusteita opetetaan

5.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä luontosuhteen käsitteen ymmärtäminen ja soveltaminen; luonnonelementtien ja erilaisiin toimintaympäristöihin liittyvien tekijöiden ymmärtäminen

6. Luonnon hyvinvointivaikutusten tunnistaminen ja niiden syntymekanismien ymmärtäminen

  • Luonnon hyvinvointivaikutusten nimeäminen ja erityisesti hyvinvointivaikutusten synty- ja vaikutusmekanismien ymmärtäminen
  • Green Caren hyvinvointivaikutusten ja niiden syntymekanismien tunnistaminen erilaisissa palveluissa, erilaisille asiakasryhmille
  • Luontolähtöisten toimintatapojen tavoitteellinen ja pitkäjänteinen käyttö asiakastyössä sekä hyvinvointivaikutukset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

6.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä luonnon hyvinvointivaikutusten tunnistaminen ja niiden syntymekanismien ymmärtäminen

7. Green Care -laatutekijöiden ymmärtäminen ja toimialaa koskevien lakien tunnistaminen; Green Care toimialan ja kehityksen tunnistaminen

  • Green Care -palveluiden laatuun vaikuttavien tekijöiden  tunteminen ja ymmärtäminen
  • Toimialaa koskevien keskeisten lakien tunnistaminen
  • Ohjauksen ja ohjaajan osaamisen ja asenteen merkityksen ymmärtäminen. Hyvien ohjaamisperiaatteiden tunnistaminen

7.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä Green Care -laatutekijöiden ymmärtäminen ja toimialaa koskevien lakien tunnistaminen; Green Care toimialan ja kehityksen tunnistaminen: 

8. Muun (kuin yllä olevat osiot) koulutussisällön kuvaus. Muita aihepiirin taustamateriaaleja:

8.1 Muun opetuksen kuvaus:

Yhteystiedot

Koulutuksen järjestäjä:
Koulutuksen nimi:
Koulutuksen ajankohta:
Osoite:
Sähköpostiosoite:
Puhelinnumero:
Liitetiedosto:
Yhteyshenkilön nimi *
Ilmoittajan sähköpostiosoite *
   

Pakolliset kentät * 

yhteistyössä mukana: