Valikko

”Green Care -perusteet” -koulutusten sisällön ja laadun arviointilomake

Etusivu » Osaaminen » ”Green Care -perusteet” -koulutusten sisällön ja laadun arviointilomake

 

 

Tämän lomakkeen avulla arvioidaan, täyttääkö suunniteltu koulutus laatumerkin edellyttämän teoreettisen osaamisvaatimuksen. Lomake on laadittu yhteistyössä Green Care Finland ry:n, Green Care -laatumerkkilautakunnan ja koordinaatiohankkeen kanssa. Kohdissa 1-2 esitetään Green Care -perusteet koulutuksen suositeltu vähimmäissisältö ja kohdissa 3-7 tarkemmin opintojen sisältö ja osaamistavoitteet.

 

Lisätietoa linjauksesta

Green Care -koulutuksen hyväksyminen laatumerkin edellytykset täyttäväksi

arviointiprosessi

 

 

Koulutusarviointilomake


Koulutushanke

 

1. Koulutuksen kesto ja laajuus
  • Vähintään 5 opintopistettä (op) eli 135 tuntia opiskelijan työtä, joka sisältää kontaktiopetuksen ja itseopiskelun
  • Myös osaamispisteet (osp) voidaan hyväksyä, jos opintokokonaisuus on verrattavissa laajuudeltaan 5 opintopisteeseen ja opinnot sisältävät laatumerkin edellyttämän teoreettisen Green Care -osaamisen sisällön
  • Lisäksi edellytetään luontolähtöisten toimintatapojen käytännön harjoituksia joko ohjatusti tai itseopiskeluna

1.1 Kuvaus koulutuksen kestosta ja laajuudesta:

 

2. Kouluttajien pätevyys: tutkinnot ja Green Care -osaaminen
  • Kouluttajan pohjakoulutus ja tutkinnot sekä Green Care -osaaminen
  • Green Care -toimintatapaan liittyen edellytetään kouluttajalta vähintään 2 vuoden kokemusta

2.1 Kuvaus kouluttajien suorittamista tutkinnoista sekä Green Care -osaamisesta:

 

Green Care -perusteet koulutuksen sisältö ja osaamistavoitteet

3. Green Care -käsitteiden ymmärtäminen, Green Care -toimintamuotojen ja -menetelmien tunteminen
  • Green Caren peruselementtien ja perusedellytysten keskeisen sisällön ymmärtäminen
  • Luontohoivan ja luontovoiman erojen ymmärtäminen
  • Green Care -palvelujen erottaminen muusta luontotoiminnasta (luontolähtöisyys, kokemuksellisuus, osallisuus)
  • Miten Green Care -palvelu erottuu suhteessa muuhun luontolähtöiseen toimintaan: Mitä vastuullisuus, tavoitteellisuus ja ammatillisuus tarkoittavat palvelun toteutuksessa
  • Green Care -toimintamuotojen /menetelmien tunnistaminen ja pääkohtien ymmärtäminen

3.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä Green Care -käsitteiden ymmärtäminen, Green Care -toimintamuotojen ja -menetelmien tunteminen:

 

4. Käytettävä opetusmateriaali ja kouluttajan osaaminen materiaaleihin liittyen

4.1 Kuvaus koulutuksessa käytettävistä opetusmateriaaleista ja kouluttajan osaaminen materiaaleihin liittyen:

 

5. Luontosuhteen käsitteen ymmärtäminen ja soveltaminen; luonnonelementtien ja erilaisiin toimintaympäristöihin liittyvien tekijöiden ymmärtäminen
  • Luontosuhdekäsitteen ymmärtäminen ja sen muodostumiseen vaikuttavien osatekijöiden tunnistaminen. Oman luontosuhteen määritteleminen ja erilaisten luontosuhteiden kunnioittaminen ja ymmärtäminen, sekä luontolähtöisten harjoitteiden kokeilut ja soveltaminen käytännössä
  • Luontoelementtien (eläimet, puutarha, maatila, metsä, muu luonto) ja erilaisten toimintaympäristöjen käyttöön liittyvien tekijöiden (laatu, mekanismit, vaikutukset) ymmärtäminen Green Care  -palveluissa
  • Mitä lisäarvoa luontolähtöisyys tuo ammatilliseen soveltamiseen: luonto osana ammatti-identiteettiä
  • Pohdittavaksi ja käytäntöön sovellettavaksi: Miten Green Care –toimintatavan periaatteet voidaan sisällyttää osaksi myös pedagogiikkaa, jolla näitä perusteita opetetaan

5.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä luontosuhteen käsitteen ymmärtäminen ja soveltaminen; luonnonelementtien ja erilaisiin toimintaympäristöihin liittyvien tekijöiden ymmärtäminen:

 

6. Luonnon hyvinvointivaikutusten tunnistaminen ja niiden syntymekanismien ymmärtäminen
  • Luonnon hyvinvointivaikutusten nimeäminen ja erityisesti hyvinvointivaikutusten synty- ja vaikutusmekanismien ymmärtäminen
  • Green Caren hyvinvointivaikutusten ja niiden syntymekanismien tunnistaminen erilaisissa palveluissa, erilaisille asiakasryhmille
  • Luontolähtöisten toimintatapojen tavoitteellinen ja pitkäjänteinen käyttö asiakastyössä sekä hyvinvointivaikutukset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

6.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä luonnon hyvinvointivaikutusten tunnistaminen ja niiden syntymekanismien ymmärtäminen:

 

7. Green Care -laatutekijöiden ymmärtäminen ja toimialaa koskevien lakien tunnistaminen; Green Care toimialan ja kehityksen tunnistaminen
  • Green Care -palveluiden laatuun vaikuttavien tekijöiden  tunteminen ja ymmärtäminen
  • Toimialaa koskevien keskeisten lakien tunnistaminen
  • Ohjauksen ja ohjaajan osaamisen ja asenteen merkityksen ymmärtäminen. Hyvien ohjaamisperiaatteiden tunnistaminen

7.1 Kuvaus koulutuksen sisällöstä aihepiirissä Green Care -laatutekijöiden ymmärtäminen ja toimialaa koskevien lakien tunnistaminen; Green Care toimialan ja kehityksen tunnistaminen:

 

8. Yhteystiedot
*
*
   

Pakolliset kentät * 

yhteistyössä mukana: